Life | Hoe wordt je een ochtendpersoon?

bron

Zoals zoveel mensen heb ik sinds mijn pubertijd lang moeite gehad met vroeg opstaan. Ik douchte 's avonds, maakte me niet op en een tijd lang (op de middelbare school) ontbeet ik zelfs niet! Alles om een paar minuten meer in bed te liggen. Het is zelfs zo erg geweest dat ik mijn wekker veel te vroeg zette zodat ik twee keer kon snoozen! Over ongezond en niet slim gesproken.

Op dit moment sta ik regelmatig om 6.45 uur op om te gaan werken. Nog niet elke dag (soms werk ik voor mijn bijbaan) en op zaterdag slaap ik graag uitgebreid uit. Althans, op zaterdagochtend lig ik lekker te kletsen en te knuffelen voor ik opsta.

Toen ik nog écht regelmatig vroeg op moest stond ik op andere dagen ook om 8.00 uur op. Helaas is dat met de tijd 9.00 uur geworden, een gewoonte die ik graag weer terugdraai. Maar op dagen dat mijn wekker om 6.45 uur gaat, sta ik heel gemakkelijk op! En hier geef ik je wat tips om ook je bed uit te komen.

Het begint allemaal in de avond:
  • Alles dat je in de avond kunt doen om het 's ochtends makkelijker te maken: doen! Dus, brood smeren voor de lunch, snacks klaarleggen, tas klaarzetten en je outfit klaarleggen. Het klaarleggen van kleding doe ik zelf niet, maar meestal lig ik 's avonds in bed wel al te bedenken wat ik de volgende dag aan wil, zodat ik niet voor de kast sta te dralen. 
  • Ga minstens 8 uur voor je op moet slapen. Ook ik maak me schuldig aan het spelen met de telefoon in bed. Nog even Instagram checken, kijken of er iets op Facebook is gebeurd en als ik echt zin heb het liefst Pinteresten. Maar ik reken altijd uit hoe laat uiterlijk het licht uit moet om toch 8 uur slaap te nemen. 
  • Leg vlak voordat je gaat slapen je sloffen en badjas in de buurt, zodat je snel iets aan kunt trekken in de ochtendkou.
En dan komt na een heerlijke (hoop ik ;-) nacht slaap de ochtend:
  • Niet snoozen! Van snoozen wordt je alleen maar moe'er en door het uit te stellen wordt opstaan alleen maar vervelender! Maar gebruik van je slaapdronken hoofd en sta op voordat je erover na kunt denken. 
  • Bedenk een ochtendroutine die voor jou werkt. Op kamers douchte ik 's avonds, ik waste me 's ochtends aan de wastafel. En ik keek graag het ontbijtnieuws. En werd ik wakker met honger. Dus maakte ik ontbijt en kroop met een dekentje op de bank om het ontbijtnieuws te kijken. Dat is trouwens ook een goede stimulans om direct te snoozen. Niets zo vervelend als de eerste twee minuten missen en dan 5 minuten (commercials!) nutteloos op de bank zitten wachten om de eerste twee minuten te bekijken in de volgende uitzending. Anyhow, na het ontbijt en het nieuws, waar ik een kwartier over deed (elk kwartier is er een uitzending van het otnbijtnieuws) begon ik me verder klaar te maken. In totaal was ik ongeveer 30 tot 45 minuten bezig. En make-up kwam op de laatste plaats, dus als ik een kledingcrisis had, ging ik maar zonder make-up naar college.
  • Zorg dat je niet hoeft te haasten. Zoek uit hoe lang jij erover doet om je klaar te maken om te gaan zodat je weet hoe laat je op moet staan zonder te moeten haasten. 
  • Ontbijt! Een goede en gezonde start van de dag en een klein ontspanningsmomentje in de ochtend. Dus niet aan het aanrecht een bammetje naar binnen stoppen maar er even voor gaan zitten. 
  • Je hebt verder alles al klaar staan! Dus niets om tegenop te zien. Opstaan en gaan met die banaan. 
Je bent nu vaardig om vroeg op te staan. Gefeliciteerd, voor elke ochtend dat je vroeg opstaat krijg je een experience point. Maar nu die laatste tips om een écht ochtendpersoon te worden:
  • Sta elke dag op dezelfde tijd op (dat doe ik dus niet, ik ben dus toch nog geen echt ochtendpersoon, bummer). Hierdoor wordt het routine en doordat je eraan went gaat het steeds gemakkelijker.
  • Blijf op tijd naar bed gaan. Een keer een nachtje minder slaap kunnen de meeste mensen wel hebben, maar structureel te weinig uurtjes op het kussen zal ten koste gaan van je concentratie en scherpheid. 
  • Houdt je ochtendroutine in stand op dagen dat je niet direct naar je werk hoeft. Meteen douchen en aankleden zorgt dat je actiever bent en sneller iets actiefs doet terwijl je in je pyjama nog tot 10 uur op de bank had gehangen (been there, still doing that). 
  • Ruim 's avonds 10 minuten op en bedenk iets leuks voor de ochtenden (dat je niet direct hoeft te werken). Door 's avonds op te ruimen hoef je je daar 's ochtends niet aan te irriteren. Iets fijns bedenken voor de ochtend betekent iets om naar uit te kijken. Of dat nou de krant is, het ontbijtnieuws of meedoet aan Yayoga (alhoewel ik het doucehen dan éven zou uitstellen). 

Dit is mijn ochtendritueel:
  • Wekker gaat, (optioneel: Weeronline checken), badjas en sloffen aan en naar het toilet.
  • Douchen, cremepjes smeren, opmaken
  • Aankleden, haar doen
  • Lunch en snacks in tas stoppen
  • Ontbijten
  • Schoenen aan, naar het toilet, poes aaien, jas aan en de deur uit. 
In totaal ben ik 's ochtends 45 minuten bezig. Het heeft me een paar jaar gekost om van 'zonder ontbijt de deur uit' naar 'volledig opgemaakt en gevoed op pad' te komen. Hopelijk lukt het jou met deze tips iets sneller!  
bron

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes