Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Een dingetje dat ik van vroeger heb meegekregen, en dat ik vast te danken heb aan mijn geboorteplaats langs de Duitse grens, zijn reifkoeken.

Sommige mensen noemen ze rösti's (in Limburg niet hoor!) of ze geven ze andere namen. Ik kan zelf de rösti's uit de supermarkt niet eens vergelijken met reifkoeken. Een wereld van verschil! Blijkbaar kun je bij sommige groothandels emmers kopen met reifkoek"deeg" of mix. Maar ik maak het lekker zelf, want moeilijk is het helemaal niet!

Ik heb geen hoeveelheden omdat ik het altijd op de gok doe.

De stappen:
1. Aardappels raspen (doe ik met schil, wel gewassen)
2. Aardappels in zeef laten uitlekken (en uitknijpen als je klaar bent)
3. Uitje en knoflook snipperen en door de aardappels, met wat peper en zout
4. Mengsel wat droger maken met bloem (voor deze hoeveelheid gebruikte ik 2 eetlepels)
5. Eitjes er doorheen (ik gebruikte er 2? of 3?)
6. Goed mengen en vooral tussendoor ook blijven mengen! Want de vloeibare onderdelen zakken onderin je kom.

Bakken:
1. Doe een dikke laag olie in een koekenpan en laat heet worden (ik controleer door een klein stukje aardappel erin te laten vallen, sist het, dan is het warm)
2. Neem met een opscheplepel of soeplepel een beetje van het mengsel en laat voorzichtig in de olie vallen, druk plat met de achterkant van de lepel.
3. Keer met 2 lepels voorzichtig om zodat de olie zo weinig mogelijk spettert.
4. Wanneer ze bruin zijn en eruit zien als een vaste pannenkoek/koekje, dan is hij klaar.

* Nadat je er eentje gedaan hebt, kun je prima 2 tegelijk bakken in 1 pan.
* Tussendoor raakt de olie op, dus bijvullen en weer wachten tot het warm is!
* De reifkoeken laten uitlekken op keukenpapier.
* Bereid je erop voor dat het veel werk is, vooral het raspen (pijn in je handen) en het bakken (duurt lang!)
* Je keuken wordt vettig.....  Ik gebruikte de achterste pit, dus het viel enigszins mee, maar kookplaat, aanrecht en muur moeten écht wel goed ontvet worden.

Liefst eet je ze meteen op! Want opgewarmd in de oven of magnetron zijn ze een stuk minder lekker! (slapper en minder knapperig).

Ik eet ze graag met mayonaise en een salade ernaast. Maar ik heb ook van mensen gehoord die er appelmoes op doen (kan ik inkomen) of appelstroop (getverderrie, lijkt mij niet lekker).

Tijd voor foto's!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes