Creabea | Eerste project

Ik heb al een gepost over het zelf naaien van kleding. Een maand geleden alweer naaide ik mijn eerste project. Ik was er zo druk mee bezig, dat ik geen foto's van het proces gemaakt heb. Maar eerlijk, daar zou ik geen tutorial mee kunnen maken. Dit is hem: 

Tegenlicht maakt foto's niet mooier. Leermomentje. 
Het ging niet bepaald eenvoudig. Maar ik gebruikte dan ook geen patroon. Voordeel daarvan: geen lastige werkbeschrijvingen. Ik heb me al voorbereid op het komende project, met een patroon uit de Knip, maar dat is zo gemakkelijk nog niet, terwijl er met mijn begrijpend lezen niets mis is. Veel jargon maakt het wel lastig. 


Ik begon gewoon met het knippen van twee vierkanten, nadat ik een hemdje op de stof had gelegd om een beetje een maat te bepalen. 

Die vierkanten knipte ik uit de losse pols, en ik had natuurlijk kunnen weten dat dat heel scheef zou worden. Dus het en der heb ik wat moeten bijknippen. Daarna heb ik bij de voering de gewone stof gebruikt om ze even groot te krijgen. 
 De hals heb ik geplooid. Ik besloot dat ik 5 plooien wilde. Toen heb ik de breedte van de hals opgemeten. Toen rekende ik uit dat het mooi zou uitkomen als ik voor elke plooi 3 cm stof zou gebruiken en de plooien 5 cm uit elkaar zouden liggen. Dus begon ik aan één kant, na 5 cm zette ik een potloodstreepje, vervolgens na 3 cm een streepje. Zo ging ik verder 5-3-5-3-5-3-5-3-5-3-5. Nu heb je eigenlijk allemaal vakjes gemaakt (van 5 en 3 cm breed). In het midden van elk vakje van 3 cm kwam ook een streepje.

Op het middelste streepje kwam de vouw. Ik zorgde dat de andere twee 3-cm-streepjes op elkaar lagen. Dat speldde ik vast, keer 5 (want 5 plooien).

Toen, of voor het spelden, heb ik vanaf de rand van de stof 10 cm gemeten en daar ook een streepje gezet. Tot dat streepje naaide ik de plooien in.

Daarna heb ik de bovenkant omgezoomd, met een tunnel voor het lint. Bij het omzomen, kun je de achterkant van de plooien naar een bepaalde kant vouwen, dat heeft effect op hoe de plooi straks valt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes