Running | Techniek

Er zijn een paar technieken die het rennen verbeteren en ervoor zorgen dat je minder vatbaar bent voor blessures. Langzaam ontdek ik ze en hier heb ik er vast een paar.

1. Kijk naar de horizon. Zo zorg je ervoor dat je rechtop blijft lopen. Naar je voeten kijken lijkt mij haast onmogelijk, maar een paar meter voor je naar de weg kijken zorgt ervoor dat je naar voren buigt. Je laat je hoofd en schouders zakken, en dat beïnvloed je looppas. Rechtop is beter voor je postuur. Je leunt tijdens het lopen wel licht naar voren, maar je hoofd bevindt zich toch boven je lichaam, niet voor je lichaam.

2. Laat je armen mee zwaaien. De ellebogen in een hoek van 90 graden, schouders laag laten (ontspannen) en rustig mee laten zwaaien. Het is belangrijk om niet te "breien"; je armen voor je borstkas laten kruisen. Want dan kost het bewegen extra energie. Het doel van het mee zwaaien is juist om makkelijker vooruit te komen.

3. Land op je voorvoet. Ik dacht eerst dat het belangrijk is om je voet goed te laten afrollen. Wat blijkt, door op je hak te landen krijgen de gewrichten in enkels, knieën, heupen en rug veel schokken te verduren. Dit verminder je door te landen op de bal van je voet. In het begin voelde het wel raar, maar ik ben er nu aan gewend.

4. Sneller lopen doe je dus ook niet door grotere passen te maken, maar door je pas te versnellen.

5. Ontspan je armen. Als je de spanning voelt toenemen, kun je best even met je armen zwaaien. Of tijdens het wandelen even je schouders naar voren en naar achteren draaien.

In onderstaande afbeelding staat nog meer, maar daar kan ik zelf niks over zeggen. Want ik weet natuurlijk ook niet goed of ik écht rechtop loop. Of die andere dingen doe. Daarvoor ga ik binnenkort eens meelopen met een renclubje. Eerst maar eens zorgen dat ik een paar kilometer achter elkaar kan rennen.


Reacties

Populaire berichten van deze blog

Creabea | Breiring probeersel

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Stijl | Enkellaarsjes