H&L | Lijnzaad

Nog zo'n superfood, lijnzaad. Te krijgen als zaad, heel of gebroken, en als olie. Lijnzaad bevordert de spijsvertering en het helpt bij verstopte darmen.

Lijnzaad zit vol Omega-3 vetzuren, magnesium, fosfor, koper en heel veel vezels.


  • Omega-3: voorkomt hart- en vaatziekten, artritis en depressie, verlagen het cholesterolgehalte en heeft een positieve invloed op de ogen en hersenen. 
  • Magnesium: positief effect op botten, lichaamseiwit, zenuwen, overdracht van prikkels en de functionering van spieren. Vermoeidheid en spierkramp wijst op een tekort aan magnesium. Bij een overschot krijg je last van je darmen, bijvoorbeeld diarree. 
  • Fosfor: geeft stevigheid aan botten en tanden. 
  • Koper: helpt bij het vormen van bindweefsel en botten. Zorgt voor pigment in haar. Bevordert het afweersysteem en de bloedstolling. 
  • Vezels: grootste en meest bekende bestanddeel dat zorgt voor een goede darmfunctie. Geven een verzadigd gevoel waardoor het overeten en snoepen tegengaat. 
Lijnzaad als olie kun je gebruiken in een dressing over een salade. Sommige mensen eten er dagelijks een lepel van (ook bekend met appelazijn). Hele of gebroken lijnzaadjes schijnen lekker te zijn door yoghurt en muesli, maar je kunt er ook mee bakken, bijvoorbeeld in muffins, brood of pannenkoeken. Let er wel op dat lijnzaadolie nooit verwarmt mag worden. Warmte vernietigt alle mineralen en vitaminen waarvoor je het juist eet. 

Bij De Tuinen verkopen ze veel verschillende producten, van hele lijnzaadjes, tot mixen met chocolade en bessen. 


Reacties

Populaire berichten van deze blog

Creabea | Breiring probeersel

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Stijl | Enkellaarsjes