Boek | De Nederlandse Maagd



Zomer 1936. Janna, een jonge Nederlandse schermster, wordt door haar vader op de trein gezet om in de leer te gaan bij zijn oude vriend, maître Egon von Bötticher. Egon, een huzaar die gewond en verbitterd is teruggekeerd uit de Eerste Wereldoorlog, slijt zijn dagen op een verlaten landgoed bij Aken. Hier geeft hij les aan twee beeldschone tweelingbroers en organiseert hij bloedige duels voor studenten. Binnen de poorten van deze eigenaardige wereld gaat Janna, geïntrigeerd door haar ontoeschietelijke maître, op zoek naar antwoorden. Wat is er tussen hem en haar vader voorgevallen, en wie moet de rekening vereffenen? Gaandeweg dringt de buitenwereld het leven op het landgoed binnen en komt het tot een dramatische ontknoping.

De jonge Janna gaat in de leer bij Egon von Bottiger en verblijft daarbij op zijn landgoed. Ze wordt omringd door Egon, een oud koppel dat voor Egon werkt (Heinz en Leni), twee tweelingsbroers, af en toe hun moeder en soms nog andere mensen. 

Ze heeft vreemde relaties met Egon en de tweeling, en hoewel ze allemaal op het landgoed wonen, lijken deze mannelijke figuren niet op de hoogte van de verhoudingen tussen Janna en de andere personen. Met Egon brengt ze af en toe de nacht door, mag daarna ook nog in zijn bed blijven slapen, maar overdag op het landgoed behandelt hij haar niet eens als volwaardig persoon. En de tweeling ligt op een bepaald moment samen Janna te betasten, waarna ze ook met één van de jongens een korte affaire heeft. 

Er komen wat andere personages het landgoed binnen, maar hun rol binnen het verhaal is onduidelijk. Duidelijk wordt dat het nazi's zijn en dat Heinz het daar wel mee kan vinden, Egon daarentegen niet. Één bijeenkomst eindigt dan ook in een fikse ruzie. En wanneer de gasten later terug zijn in afwezigheid van Egon, vandaliseren ze het landgoed. 

De titel lijkt eerst te verwijzen naar Janna, een Nederlandse in Duitsland. Nog voor de helft van het boek is zij echter geen maagd meer. Wat research op internet (volgens mij stond het ook wel in het boek) wijst uit dat de postzegels die Egon vanuit het interneringskamp mocht gebruiken ook "de Nederlandse maagd" heten. 

Dat er een probleem is tussen Egon en de vader van Janna, wordt in het verhaal wel duidelijk. Egon is niet blij met de handelingen en handelingswijzen van Janna's vader, en daarnaast is hij zijn paard kwijtgeraakt in de Eerste Wereldoorlog, waar hij maar niet overheen komt. 

Er gebeurt veel in het boek, maar van het meeste kan ik niet zeggen dat het erg spannend is. Verder kan ik ook geen link leggen tussen de verschillende gebeurtenissen. De rode draad, de verhaallijn blijft wazig en ik kom dan ook niet "in" het verhaal. Zo ziet Janna even geesten in huis, waarvan ik me afvraag welke toegevoegde waarde het heeft.

"Gaandeweg dringt de buitenwereld het leven op het landgoed binnen en komt het tot een dramatische ontknoping." Het drama is mij geheel ontgaan, net als de ontknoping. Ik vond het boek moeilijk te volgen en doordat het niet erg spannend was, heb ik het verdeeld over een paar weken gelezen, wat het verhaal vast niet ten goede komt. De personages zijn weinig uitgewerkt en misschien komt het doordat alles vanuit Janna geschreven is, dat er zo veel onduidelijk blijft. Naar mijn mening is er te veel opengelaten ter interpretatie van de lezer om er een goed en spannend verhaal van te maken. 

Daarentegen wordt er door het taalgebruik ingespeeld op het inlevingsvermogen en verbeeldingsvermogen van de lezer, want in je hoofd af en toe best mooie plaatjes schept. Er worden hier en daar historische gebeurtenissen beschreven waarvan het leuk is om er wat verdieping of achtergrondinformatie over te lezen. Er wordt in het boek veel geschreven over schermen, dus als daar interesses liggen is het vast een erg leuk boek om te lezen. 

Ik las het omdat ik het cadeau heb gekregen, en er zal me vast nog gevraagd worden wat ik van het boek vind. Eerlijk gezegd weet ik nog niet hoe ik daarop moet antwoorden. 

Het boek ontving de AKO literatuurprijs en een aantal lovende recensies, maar ook veel slechte recensies. 

Wil je zelf beoordelen wat je van het boek vindt? 

Links het boek, rechts het e-book. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes