52 Weeks Of CrockPot | Week 2


Deze week kwamen mijn ouders, de ouders van mijn vriend en zijn tante eten en borrelen. We hadden ze uitgenodigd als soort nieuwjaarsborrel. Onze ouders hebben elkaar al gezien met de verhuizing, en jaren geleden eens toen ik met zijn familie op vakantie was geweest en ze me bij mijn ouders afzetten.

Het leek ons leuk dat ze elkaar weer eens zouden zien en wat beter leerden kennen. Aangezien het goed gaat tussen vriend en mij, is dat natuurlijk wel leuk.

Voor het avondeten wilde ik eigenlijk marokkaanse gehaktballetjes maken, met lamsgehakt. Maar ten eerste kon ik geen goed recept vinden, ten tweede was lamsgehakt voor 7 personen wel erg duur. En op dit moment past dat niet in ons budget. Dus het werden rundergehaktballetjes in tomatensaus met couscous en een salade.

Gehaktballetjes uit de slowcooker:
800 gram rundergehakt (had best een hele kilo mogen zijn)
een ei
een lepel paneermeel
peper, zout, een theelepel komijn

Tomatensaus:
een rode ui
een paar teentjes knoflook
een chilipeper
een theelepel komijn
een theelepel gemberpoeder
een theelepel kurkuma

De gehaktballetjes rollen en aanbakken in een koekepan. Dan in de slowcooker. Tomaten ontvellen en in blokjes snijden. De ui en knoflook snipperen. Alle ingrediënten voor de saus door elkaar en eroverheen gooien. Slowcooker aanzetten.

Couscous:
De couscous schud ik in de schaal waarin ik het wil serveren. Ik zorg dat de waterkoker aanstaat. Over de couscous maal ik peper en zout, een beetje nootmuskaat en ik giet er wat olijfolie over. Dan roer ik zodat de olijfolie alle couscous ongeveer geraakt heeft. Dan gaat het water erover. Voorzichtig gieten, tot het ongeveer een centimeter onder staat. Daarna een paar keer omroeren.

Salade:
Een komkommer
Een paar tomaten
Een rode ui
Olijfolie
Peper en zout

De groenten in kleine blokjes snijden. De ui snipperen. Aanmaken met de olie, peper en zout.

Omdat we met familie aten, heb ik ook hier geen foto's van. Door de gezelligheid vergeet ik foto's te maken. Ik leef dan echt in het moment. Achteraf zou ik het chilipepertje misschien weglaten. Het was mij toch iets te pittig. Maar ik houd dan ook niet van té gekruid of heet voedsel. De salade was erg welkom naast die pittigheid!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes