Chia Ontbijt Pudding

Een paar jaar geleden at ik elke ochtend havermout. Met magere melk en een paar rozijntjes, meer niet. Het was een goede, gezonde gewoonte. Maar bij een verhuizing moest ik de magnetron achterlaten en sindsdien is mijn havermout nooit meer zo goed gelukt. Tot grote ramp laat ik het overkoken (wat een plakkerige rommel!) of het gaat te langzaam en dan wordt het ook nooit echt wat. 

Daardoor was ik vervallen in yoghurt, kwark, skyr en - de horror!  - cruesli! In een nieuwe vlaag van gezondheidsinspiratie (al liggen de hardloopschoenen al veel te lang ongebruikt in de kast) ging ik op zoek naar een gezonder ontbijt. En jongens, die heb ik gevonden! Hij kan glutenvrij, lactosevrij, paleo, veganistisch, suikervrij gemaakt worden. Maar hij is bovenal echt ontzettend lekker en eenvoudig om te maken. 

Ik neem je mee in een foto-tutorial, die eigenlijk niet eens nodig is, maarja, het is leuk. Dit recept maak je de avond van tevoren. De chiazaadjes zijn dan de hele nacht aan het wellen waardoor de gelei vrij komt. 

Het handigst is het om alles in een glazen potje met deksel te doen, je gaat het tenslotte een hele nacht bewaren. Ik gebruik een weckpotje of een jampotje. Ik begin met bevroren fruit. Op dit moment heb ik bosbessen en aardbeien. Er ligt al een zak frambozen te wachten tot één van de twee op is. In de ochtend eet ik ook altijd fruit als tussendoortje, dus dit zorgt voor mijn twee porties per dag.
Dan gaan de chiazaadjes erbij. Zie je ze vallen? Nu nog erg knapperig, maar ze staan te trappelen om in pudding te veranderen. 
Nu de vloeistof. Hiermee kun je gaan variëren; koeienmelk, rijstmelk, havermelk. Of zoals ik deed; soya chocomel. En daarmee is die van mij niet helemaal suikervrij of paleo. Maar wel lactosevrij, en daar ging het mij om. (Ik ben niet allergisch, maar ik ben bezig met een experiment.)
Nog een paar chiazaadjes er bovenop. Ik had er wat weinig in gedaan, bedacht ik me na het toevoegen van de melk. Vaak doe ik het eigenlijk ook omgekeerd, eerst chia, dan melk, dan fruit. Maar soms wordt het onderin dan wat hard omdat er te weinig vloeistof bij komt. 

Even roeren of schudden. En dan doe ik er een dekseltje op - handig in zo'n jampotje - en wacht tot morgenochtend. 
Dit keer had ik de chia pudding als lunch gemaakt. Voor de eerste keer! Het is zondag, en ik had hem gisteren niet voorbereid. Maar ik had er zo'n zin in dat ik het 's ochtends gemaakt heb om in de middag op te eten. Na een tijdje in de koelkast heb ik hem er toch maar uit gehaald. Zo kon het fruit wat sneller ontdooien en hopelijk het hele proces versnellen. Wat het net zo goed? Nee, een hele nacht in de koelkast werkt toch beter. Maar hé, ik had er zin in en de smaak verschilt natuurlijk niet zo veel. 

Probeer het echt eens uit! Voor mij was dit zo'n Pinterest project waarvan ik verwachtte dat het een Pinterest fail zou worden. Maar dit is echt heel goed! Je hebt maar weinig chiazaad nodig, dus de kosten per maaltijd vallen ook reuze mee. Voor mij een dikke thumbs up!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes