Meer stekjes en baby's (+tips voor het verzorgen)


Mijn pannenkoekenplantjes verdienden een heel podium voor zichzelf. Maar zij waren niet de enige die ik meenam na een etentje bij vrienden. Ik nam ook een erwtenplantstekje mee, waarvan je al kon lezen dat die het helaas niet gered heeft. Maar ik kreeg nóg twee stekjes mee, die het niet alleen gered hebben, maar waarvan ik alweer twee nieuwe plantjes heb! 

(Weet jij hoe ze heten? Ik hoor het graag!)
Eerst dit knolletje. Hij groeit half in/half op de aarde en maakt mooie groene blaadjes. Op een dag zag ik een paar sprietjes naar het knolletje groeien. Ik heb hem nog een weekje laten zitten en uiteindelijk liet hij heel gemakkelijk los van de moederplant. De oma-plant is een stuk groter, dus ik vind het wel vreemd dat mijn mini al stekjes geeft. Maar als hij gezond blijft groeien vind ik het prima! Kan ik mijn eigen stekjes misschien wel weer ruilen voor een plantje dat ik nog niet heb. 


Gezellig naast oom pannenkoek. Ja, mijn planten staan altijd midden in de woonkamer op de vloer, bij jou niet dan? 

En hier hebben we moeke spriet. 

Dit plantje is wel heel bijzonder. Ik had hem een paar dagen als stekje in huis, toen er een stokje aan kwam met daaraan nieuwe blaadjes, hangend in de lucht. Langzaam maar zeker kwamen daar steeds meer en grotere blaadjes aan, en wortels! De wortels zijn zelfs zo lang geworden dat ze de aarde raakten en zijn gaan wortelen. Afgelopen weekend heb ik ze van elkaar geknipt en baby een eigen potje gegeven. 

Links, in het paarse potje, staat baby. Rechts is de tienermoeder te zien, ze was er vroeg bij. 

Zo langzaamaan past het niet meer allemaal op de vensterbank, en dan zijn de grootste (avocado's) al een tijdje verhuisd. Wanneer er teveel plantjes dicht bij elkaar staan, komt er sneller bladluis, is mijn ervaring. 

En dat brengt me bij een paar kamerplanten tips: 

  • Zet planten niet té dicht op elkaar. Geef ze wat ruimte voor zichzelf, ademruimte. 
  • Geef regelmatig water. Hier thuis betekent dat eenmaal per week standaard en verder wanneer nodig. 
  • Hoe kleiner het potje, hoe vaker het water moet krijgen. Water verdampt of wordt verbruikt, in een klein potje verdroogt een plantje sneller. 
  • Niet onzeker zijn met planten. Weet je niet wanneer een plantje gestekt kan worden? Wacht het af, je ziet het vanzelf. 
  • Tijd om over te potten en een pot met een gat ter beschikking? Leg twee koffiefilters over het gat en gooi daar aarde op. Een bordje eronder voor het lekken, tadaa. Werkt als een trein! 
  • Af en toe een beetje plantenvoeding vinden ze lekker, maar overdrijf het niet. Wanneer er een wit laagje op de aarde komt (kalk uit kraanwater) is het ook fijn om het plantje uit het potje te halen, de aarde eraf te schudden en terug te planten met nieuwe potgrond. Dat kan gewoon terug in het oude potje. Want hoe groter de pot, hoe groter de plant kan groeien en dat is niet altijd gewenst. 
Een tip tegen bladluis heb ik nog niet. Het enige dat écht geholpen heeft is de plant spoelen met water en de luizen doodwrijven. Alle andere middeltjes hebben tot nu toe de plant meer kwaad dan goed gedaan. Het water en afwasmiddel mengseltje doodde niet alleen de erwtenplant, maar bracht ook schade aan een kersenboompje buiten. Al kan dat komen doordat ik hem behandelde in de middagzon. Moet je niet doen. Deed ik toch, ik ben eigenwijs. 

Happy planting! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes