Running | Strong is the new skinny

Natuurlijk wilde in in eerste instantie wat afvallen. Van dat kleine buikje af, wat slankere benen en mooi gevormde armen. Maar eigenlijk wil ik niet dunner zijn, maar gewoon strak in mijn vel zitten! 

Rennen is natuurlijk een goed begin. Het is een total body work-out. Zelfs je armen worden aan het werk gezet. Maar om beter te kunnen rennen, is een sterke core belangrijk. En daar zijn een paar oefeningen voor. 

Plank

Ga op je buik liggen, steun op je ellebogen. Wanneer je er klaar voor bent, kom je omhoog door op je tenen en ellebogen te steunen en je kont van de grond te tillen. Je voeten mogen iets uit elkaar, ellebogen bevinden zich onder de schouders, het lichaam staat strak als een plank. Geen doorgezakte of in de lucht stekende kont. 

Zijwaartse plank

Hier begin je op de grond, liggend op je zij. Voeten op elkaar, leunend op één elleboog. Dan wordt de rest van het lichaam weer de lucht in gehesen waarbij je steunt op je voet en elleboog. Voor het evenwicht kun je je andere arm in je zij houden (elleboog omhoog wijzend). 

Heupbrug

Om te beginnen lig je op je rug, armen langs je zij, benen opgetrokken. Duw je achterwerk de lucht in. Schouders, heupen en knieën moeten op één lijn zijn. 


Deze oefeningen worden ook bij Pilates gedaan, en in de roeiwereld wordt het ook gebruikt om de core te versterken. 

Een sterke core is goed voor je postuur, je gaat er rechtop van lopen, en om sport "gemakkelijker" te maken, je hebt namelijk een sterker lichaam. Een sterke core ondersteund tenslotte de rug en heupen, waardoor het klappen beter op kan vangen en dus minder blessuregevoelig is. 

Ik doe deze oefeningen na het hardlopen. Nee, eigenlijk zeg ik dat verkeerd. Sinds kort "plank" ik en druk ik op na het hardlopen. Na het hardlopen heb ik mijn kleding en schoenen toch al aan (like, duh!), zijn mijn spieren goed opgewarmd en zweet ik toch al. Dus geen reden om niet meteen een paar core-oefeningen te doen. Wat betreft mij.. Die andere twee moet ik er eigenlijk wel bij gaan doen.

Bron: Run2Day Magazine lente 2013

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes