H & L | De verslavende werking van suiker: mijn ervaring

Zoals ik al vaker vermeld heb, ben ik niet helemaal suikervrij. Maar ik eet nu wel veel suiker-armer. Bananenbrood gaat er wel in, rijstwafels met pindakaas, salades, 's avonds lekkere verse maaltijden en de laatste tijd ook steeds vaker een smoothie als ontbijt. 

Afgelopen weekend maakte ik tijdens de weekboodschappen een gigantische fout: ik kocht alleen spullen voor het avondeten en ontbijt. Voor het ontbijt gooi ik namelijk altijd twee pakken yoghurt in het karretje, en later moet ik meestal nog een pak cruesli (voor vriend) bijkopen. En het avondeten plan ik helemaal uit, recepten zoeken op internet en aan de hand daarvan een boodschappenlijstje maken. De lunch is echter een ondergeschoven kindje. Op maandag en dinsdag is het meestal een salade, de andere dagen lunch ik thuis en dan weet ik altijd wel iets in elkaar te flansen. Die salade, dat was ik even keihard vergeten! Dus ik had niets om een fatsoenlijke salade in elkaar te draaien. 

Resultaat, ik moet voor maandag en dinsdag boterhammen met, drama, chocopasta meenemen! Niet eens goed beleg in huis! Dat krijg je dus van dat weinige brood eten. Op dinsdags ontbijt ik altijd bij familie, drie donkere boterhammen met kaas. Dus ook afgelopen dinsdag. En dat vind ik normaal niet zo heel erg. Maar nu at ik maandag lunch en dinsdag ontbijt én lunch met boterhammen! 9 boterhammen waarvan 7 met chocopasta en 2 met kaas. En nu was er ook nog iemand die trakteerde op vlaai (ik ben een geboren Limburgse, ik laat een stuk vlaai niet staan). 

En toen werd de verslavende werking van suiker plotseling heel duidelijk. 

Dinsdagavond, voor ik naar school ging, kocht ik een pak koekjes voor in de trein. Oeps, ik kon het niet laten en op dat moment dacht ik ook echt "whatever, ik móét deze chocolate chip cookies hebben!" 

Woensdag had ik het er serieus héél moeilijk mee. Ik ontbeet gezond met een smoothie, maar die koekjes bleven maar door mijn hoofd malen. Ik probeerde gezonde alternatieven te eten, zoals rozijntjes, maar die koekjes (die ik godzijdank niet allemáál op had gegeten op dinsdagavond) bleven aan me trekken. Uiteindelijk heb ik dus eentje opgegeten. Daarna moest ik werken in de snackbar en ik de verleiding voor snoep een stuk minder. Ik at als lunch een broodje gebakken ei met spek. Als avondeten had ik zelfgemaakte (door vriend) gevulde aubergine met pasta meegenomen. Helaas was de pasta oud en zuur en at ik nogmaals een broodje gebakken ei met spek bij mijn gevulde aubergine. Een beetje een rare combinatie, maar ik at geen suiker en ook niets uit de frituurpan. Aan het eind van de avond had ik nog een korte pauze en nam ik een koekje (of twee) bij m'n cappuccino. 

Fieuw.. Het is echt heel lastig. Vandaag heb ik weer een flinke smoothie op, als tussendoortje twee rijstwafels met pindakaas en al wat rozijntjes gesnoept. Ik ben nog aan het bedenken wat de lunch wordt vandaag, maar ik heb eitjes in huis dus ik kan vanalles maken :P 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes