H & L | Onmisbaar in mijn keukenkastjes


Sinds ik zoveel mogelijk suikervrij eet, zijn er een paar producten onmisbaar gebleken in mijn keukenkastjes. Het zijn producten die mij helpen snel een gezonde keuze te maken, zonder veel moeite en nadenken. En dat laatste is vooral belangrijk, want anders grijp ik op zwakke momenten te snel naar ongezonde alternatieven. Want omdat vriend niet suikervrij eet, zijn die ook nog steeds te vinden in huis. En in onze pantry staat ook nog genoeg lekkers uit kerstpakketten. Hieronder vertel ik waar ik inmiddels niet meer zonder kan en hoe ik het gebruik.

Eieren. Ik gebruik ze voor zoveel, roerei, pannenkoeken, bananenbrood, gekookt bij een salade. Hiermee kan ik altijd wat lekkers maken.

Rozijnen. Een heerlijk zoete toevoeging aan yoghurt, bananenbrood maar ook zo uit de pot. Het gezonde alternatief voor een snoepje.

Nootjes. Zo uit de hand, graag gemixt met wat rozijnen. Er zijn ook nog mogelijkheden zoals door bananenbrood e.d. maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik krijg de kans niet, vriend is er ook gek op en binnen een paar dagen zijn ze verdwenen. In onze buik.

Rijstwafels. Als tussendoortje of als extraatje naast een salade. Meestal met pindakaas of smeerkaas (apart verpakte puntjes van de Lidl) - ik weet niet of de smeerkaas suikervrij is, maar die heb ik nog in huis van voor mijn suikervrij-voornemen, dus die wordt gewoon opgemaakt.

Havermout. Door bananenbrood en pannenkoeken - in beide gemalen met de staafmixer. Kan ook door smoothies maar ik vergeet het toe te voegen. Morgenochtend toch een aan denken.

Yoghurt. Een lange tijd mijn standaard ontbijt. Overgegaan van vanilleyoghurt naar gewone magere yoghurt. Ik deed er vaak chiazaad, lijnzaad en rozijntjes doorheen. Nu doe ik het in mijn smoothies. En als ik 's avonds nog echt honger krijg, en er is bijvoorbeeld geen bananenbrood in huis, eet ik er ook graag een schaaltje van.

Chiazaad en lijnzaad. Al een tijd doe ik dit door de yoghurt. Maar het gaat ook in smoothies en bananenbrood als ik eraan denk. Ik eet ze bijna elke dag.

Palmsuiker. Ik gebruik het niet zo veel, daar is het ook (veel) te duur voor. Maar af en toe is het lekker om iets te kunnen zoeten. Op de pannenkoeken deed hij het ook goed.

Bananen. Hoe vaak staat het woord 'banaan' al in deze blogpost? Uiteraard kan deze niet ontbreken. I loooooove bananas! Ik zou er elke dag wel een hele tros van willen eten maar ik probeer mezelf te beperken tot gemiddeld 1 banaan per dag. Want het schijnen wel dikmakers te zijn.


Dan zijn er natuurlijk ook producten die ik (nog) niet gebruik maar waar ik wel geïnteresseerd in ben. Van die producten die je op andere blogs tegenkomt waardoor je ze ook wilt proberen. Of producten die je in de winkel tegenkomt maar waarvan je gewoon niet weet wat je ermee aan moet. Of producten waarvan je het wel weet maar die je simpelweg minder eet. Hieronder een paar, met uitleg.

Tahin. Dit product kom ik zo vaak tegen op Deliciously Ella! Het is een sesampasta, wat kan daar ook niet lekker aan zijn? Toch ben ik nog een beetje sceptisch. Maar ik heb het voor €2,20 gevonden in de Turkse winkel (pot van 290 gram) dus ik ben nu toch van plan het te kopen als ik er weer ben. Zodra ik het in huis heb, ga ik dit recept ermee maken, de rest heb ik al in huis, behalve de pitten.

Pitten. Zonnebloempitten, pompoenpitten, pijnboompitten. Waarom zijn die dingen zo duur? Ik snap er niks van. Ik heb er echter nog niet gericht naar gezocht in de Turkse winkels, dat ga ik de volgende keer doen.

Amandelmeel en al die andere soorten alternatief meel. Om mee te bakken. Ik was eerst van mening dat ik tarwebloem wel gewoon wilde eten. Dat is tenslotte geen suiker. Echter lees ik steeds meer dat het wel als suiker wordt behandeld in je lichaam. En eigenlijk ben ik een beetje een food-hippie die zulke dingen graag uitprobeert. Helaas is mijn bankrekening het oneens.

Kokosolie. Net zoals de alternatieve melen, is dit ook eigenlijk een luxe product, in mijn ogen op dit moment. Maar het is goedkoper dan Crisco, dat ik in een ver verleden kocht voor het decoreren van taarten met marsepein (niks voor mij, te slechte fijne motoriek daarvoor). De Crisco gebruikte ik laatst voor het bakken van een "appeltaartje" omdat ik geen boter in huis had: werkte prima! Dus als die op is toch maar eens kijken voor kokosolie. Op een moment dat het budgetwise lekker gaat.

Groente. Meeeeeer groente. Ik eet bij het avondeten wat, twee dagen in een salade, en ik doe nu ook wat spinazie in mijn smoothie. Maar ik kan niet zeggen dat ik veel groente eet.

Wat zijn de onmisbare producten in jouw keukenkastje? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes