Stijl | Kleuren kiezen voor mijn kleding

Al een tijdje volg ik Audrey van Putting Me Together, en op een dag las ik haar Wardrobe From Scratch serie. In deel 2 had ze het over kleuren. Een issue waarmee ik al jaren problemen mee heb.

Op de middelbare school bestond mijn kledingkast namelijk uit één grote kleuren bom. Mijn standaard outfit bestond uit een spijkerbroek, een t-shirtje en een katoenen vestje met een rits. En die t-shirts en vestjes had ik dus in allerlei kleuren van de regenboog. In mijn herinnering dan. Voor de duidelijkheid, ik vond op dat moment dat ik er leuk bij liep hoor!

Vlak na de middelbare school was ik wel klaar met al die kleur. Ik vond het lastig om kleding te combineren door al die kleuren, dus ik kocht alleen nog maar zwart, bruin, grijs en donkerblauw. Maarja, na een tijdje gooi je oude kleding weg, doordat het niet meer past bijvoorbeeld, en dus eindigde ik met een donkere kledingkast met heel weinig kleur.

Toen woonde ik op kamers en leidde een studentenleven en vond dat ik weer een béétje kleur nodig had. Dus ik kocht weer kleur, maar dan wel in rustigere tinten, geen fluor voor mij.

Wat is dus mijn probleem? Nou, de kleur díé ik nu in mijn kledingkast heb, matcht niet met elkaar. Dus gebruikte ik het colorwheel van Putting Me Together om te bepalen waar ik me op moet richten.
Originele bron
Ik keek naar mijn boards op Pinterest om te analyseren welke kleuren ik het meest pin op mijn fashion boards. Ik bedacht me welke kleuren mij niet mooi staan (oranje!) en ik bekeek welke kleuren er op dit moment vooral in mijn kledingkast hangen.

Toen stelde ik eerst mijn neutrale kleuren vast. Aangezien ik niet kan kiezen en ook een beetje afwisseling wil, koos ik zwart, bruin, grijs en marineblauw. Ik denk dat ik bruin vooral ga gebruiken in lederen accessoires.
Bron
Ik kwam er verder achter dat ik marineblauw, of navy, heel mooi vind - maar dat wist ik al -, dat ik graag donkerpaars draag en dat ik voor de winter donkergroen en mosterdgeel heel mooi vind. Ik heb nog geen mosterdgele kleding, dus ik moet eerst nog kijken of het mij wel staat, maar hij is nog niet afgeschreven.
Bron
In de zomer is ook wit een neutrale kleur, naast de andere neutrals. Ik houd van wit! En verder lichtere kleuren als lichtblauw in verschillende tinten, perzikroze, zalmroze en koraal. Lichtgroen en lichtpaars vind ik ook wel eens leuk, maar dat ligt helemaal aan de tint.
Bron
Ik vind dat deze kleuren wel mooi samengaan. Zomer- en winterkleuren wel even apart gezien natuurlijk. En het verschilt in principe niet eens zoveel van de kleuren die ik nu heb. Het is alleen dat ik nu meer kleuren heb die buiten "mijn" colorwheel vallen (de doorgestreepte kleuren) en dat er niet echt een lijn in zit. De kleuren die ik wel in mijn colorwheel heb gelaten, zijn nu eigenlijk ook gewoon de kleuren die ik het liefst draag.

Als ik nu ga winkelen, houd ik het colorwheel in gedachte, zodat ik niet verleid wordt door een geel blouseje of een oranje rok. Eerlijk gezegd weet ik ook wel dat lichtgeel en oranje mij niet staan. Maar soms is een item zó mooi dat je dat spontaan vergeet!

Niks nieuws dus, eigenlijk, dat colorwheel. Maar door erover na te denken, en een lijstje te maken, wordt je je er meer bewust van. En dat betekent dat je ook bewuster kunt gaan winkelen, en dat het makkelijker wordt om een kledingstuk te laten hangen dat niet zo goed bij jou past.

Welke kleuren draag jij het liefst?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes