Budget | Azijn als multiwonder

Er is geen spul dat ik liever in huis heb dan Azijn. Uhm ja, ik gebruik ook gewoon afwasmiddel, waspoeder en allesreiniger. Maar mijn lievelingetje is azijn. Wat ik er zoal mee doe?

De eerste werking die ik leerde kennen was die van ontkalker. Die kreeg ik van huis uit mee, eigenlijk. Waterkokers, koffiezetapparaten, douches, alles ontkalk ik met azijn. En het leukste is dat je het apparaat gewoon aan zet met azijn erin of het voorwerp in een emmer laat weken.

Wat je ook laat weken zijn witte shirts met gele okselvlekken. Om er geen taboe van te maken, ik zweet best snel. Even gauw naar school fietsen en het breekt me al uit. En dan zit je dus met je witte shirts met lelijke gele vlekken. Maar voor het wassen een nachtje weken in azijn/water en het komt weer lekker wit uit de was. Note: Bij het witte hemdje dat ik in Turkije aanhad hielp het niet, evenals bij een shirt dat ik al heel vaak gewassen had en waar het niet meer uit kwam, te heftig denk ik. Nieuwe shirts na elk gebruik even weken voorkomt dat je elke maand nieuwe witte shirts kunt kopen.

Ramen laten zich ook graag wassen met azijn. Veel bekende ruitenmiddeltjes bestaan eigenlijk voor een groot deel uit azijn, heb ik me laten vertellen. Lijkt me dus duidelijk dat het werkt.

Het haalt vieze luchtjes uit de lucht. Schijnbaar kun je vieze luchtjes uit een kamer verwijderen door schaaltjes azijn neer te zetten. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd omdat ik erg van het luchten ben, hier staan constant ramen open.

Een goede tip die ik van internet haalde (ik denk van Pinterest) is om de gootsteen ermee te ontstoppen. Mijn gootsteen, op de studentenkamer, liep maandenlang niet goed door en het ging steeds slechter. Door er een half bekertje baksoda in te strooien en een hele beker azijn (opgewarmd in de magnetron) begon het als een malle te bruisen. Daarna een litertje gekookt water erachteraan en ik heb nooit meer last gehad van verstoppingen. Super tip!

Voor al deze toepassingen gebruik ik normale azijn die je ook over je salade kunt gooien. Over multifunctionaliteit gesproken!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes