Home | Eerste keer zelf brood maken

Via Pinterest kwam ik een recept voor een brood tegen. Normaal gesproken probéér ik dingen van Pinterest niet eens na te maken. Volgens mij zit er stiekem een team van super creatieve knutselaars achter. Geen normaal mens die dat allemaal na kan maken.

Maar toch ging ik de uitdaging aan. Er zou namelijk niet gekneed hoeven worden en op de website stonden genoeg foto's en zelfs filmpjes, plus een beschrijving die me niet al te moeilijk leek. Er hoefde in ieder geval niet gekneed te worden. Goed! Daar gaat het vaak mis bij mij.

De eerste rijzing ging echt heel mooi, hij ging ontzettend omhoog, hij rees letterlijk de pan uit. Ik weet niet wat er daarna gebeurde, maar het eindresultaat wat zo plat als wat. Maar hij was wél ontzettend lekker.

Eén dingetje dat ik toch verkeerd gevolgd heb. Ik las dat je de ovenschaal góéd moet invetten want dat geeft smaak en dan komt hij makkelijk uit de schaal. Zuinige die ik ben, doe ik tóch lekker veel boter in de kom. Maar dat doe ik een volgende keer niet meer. We kregen er hartstikke vettige handen van en in combinatie met wat zelfgemaakte kruidenboter viel het als een blok op onze magen. Er ging maar weinig avondeten erdoorheen die avond.

Maaaaar, jummie! Qua smaak was hij goed gelukt!

Omdat Amerikaanse recepten altijd zo fijn zijn, heb ik de ingrediëntenlijst vertaald. Verder is het, door elkaar roeren, laten rijzen en afbakken. Voor meer details verwijs ik je door naar mijn bron.

Ingrediënten voor een boerenbrood:
240 gram bloem
1 tl zout
240 ml lauw water
1 tl suiker
2 tl gist

Mengen, laten rijzen op een warm plekje. Doorroeren en eventueel verdelen in vormpjes, dit keer in beboterde kom/vorm. 15 minuten bakken op 220 graden, dan 15 tot 17 minuten  bakken op 190 graden.

En dan nu, de foto's





Deze laatste 2 foto's zijn gemaakt in de eetkamer, de andere in de keuken. Zien jullie wat een verschil het maakt met licht?! Wow!! Het verbaasd me nogal, aangezien de plekken maar een klein stukje uit elkaar liggen. Geen filter!

Ohhhh als ik de foto's terugzie krijg ik er weer zo'n zin in!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes