H & L | Bananenbrood


Na al veel, heel veel, te hebben gelezen over bananenbrood, besloot ik er nu maar eens een te maken. Nu ik suikervrij eet probeer te eten moet ik namelijk zelf mijn tussendoortjes maken. Elk tussendoortje uit de winkel bevat namelijk wel suiker. Behalve dingen als rijstwafels, die ik ook wel eet (met pindakaas bijvoorbeeld, die van de Lidl bevat alleen pinda's en zout).

Ik kwam een recept tegen op KellyCaresse, dat vind je hier. Ik ga het hier niet kopiëren, zij hoort de credits te krijgen.

Wel wil ik eraan toevoegen dat ik er een kléín beetje palmsuiker in heb gedaan. En ik gebruikte een mengsel van een restje havermout (ong 50 gram, gemalen tot meel) en gewone bloem waaraan ik zelf bakpoeder en baksoda toevoegde. Toen ik dat gedaan had, had ik bijna 300 gram meel! Dat mengde natuurlijk helemaal niet goed, dus toen voegde ik nog een derde eitje toe. Mixen met de mixer lukte helaas helemaal niet, het draaide omhoog, bijna mijn mixer ín.

Dus het was een beetje geklungel, met de staafmixer, wat met het meel erbij niet meer lukte, daarna proberen te mixen met de gewone mixer maar dat lukte dus ook niet, dus maar afgemaakt met een simpele spatel. Maar toch vind ik het nog steeds een simpel recept. De volgende keer weet ik gewoon beter hoe ik het aan moet pakken.

Mijn brood is niet erg zoet. Maar een theelepeltje palmsuiker doet blijkbaar niet veel. De hoeveelheid zelfgemixte koekkruiden deden ook niet zo veel. En door anderhalf keer zoveel bloem en eieren te gebruiken maar niet meer banaan toe te voegen valt de banaansmaak ook wel mee.

Maar ik vind hem eigenlijk wel goed. Het eerste stukje viel tegen. Maar ach, ik wil suikervrij, dan kan ik ook maar beter wennen aan wat minder zoete smaken.




Extra update:
Ik schrijf dit op mijn derde dag suikervrij, het is nog voor de lunch. (donderdag 6 maart)

Gisteren moest ik werken in de horeca. Ik nam mijn eigen zelfgemaakte verse lasagne mee als avondeten en twee plakjes van dit bananenbrood. Tussendoor at ik wel van de zaak. Een wit puntje met kaas, tomaat en komkommer. Maar ook kipnuggets en een paar frietjes. De meeste frietjes at ik zonder saus, maar twee keer móést ik even in de mayo dippen. En bij één kipnugget (de eerste) dipte ik zonder nadenken in de zoet-zure saus. En ik heb nog wat appelmoes gehad. Maar wel dus veeeel minder suiker dan ik anders gegeten zou hebben!

Vandaag ontbeet ik met vanilleyoghurt. En daar zit helaas wat suiker in. Maar ik heb afgesproken met mezelf: dat heb ik nou eenmaal in huis. Ik maak het op en daarna koop ik suikervrije vervangers (gewone yoghurt ofzo). Rond 11 uur dronk ik een soort van smoothie:
1 wortel
een halve banaan
water
chiazaad
tarwegraspoeder

En ik at nog een plakje bananenbrood.

Hoe ik me nu voel? Ik heb hoofdpijn! Gisteravond voelde ik me moe en ellendig. Dat kan meerdere oorzaken hebben gehad, drukke werkdag, tijd van de maand, maar misschien dus wel het gebrek aan suiker?

Als de hoofdpijn en ellendigheid de afkickverschijnselen zijn door het gebrek aan suiker, ben ik eigenlijk best blij. Want dan verandert er al iets! En dan ben ik dus al op de goede weg.

We zullen het zien.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes