H & L | Geraffineerde vs natuurlijke suiker


Dus, ik wil suikervrij gaan eten. Eerste pitstop, waar moet ik op letten? Kijkend in mijn eigen keukenkasten zie ik kristalsuiker, basterdsuiker en poedersuiker. Niet dat die veel gebruikt werden, nu dus helemaal niet meer. Maar dat zijn lang niet de enige vormen van suiker, daar ben ik allang achter. 

Geraffineerde versus natuurlijke suiker
Het lastige is, dat je niet alle suiker kunt vermijden. De gemakkelijkste reden: in fruit zit ook suiker, maar wel goede. Oké, je hebt dus natuurlijke suiker en geraffineerde suiker.  Het grote verschil is dat geraffineerde suiker ontdaan is van alles dat ook maar een beetje goed is: vezels, vitamines, mineralen. Dat heeft dus geen enkele voedingswaarde. De pure suiker wordt ook nog eens razendsnel in je lichaam opgenomen wat zorgt voor sugarhigh's en de daarop volgende dip. Natuurlijke suikers zijn verbonden aan vezels, vitaminen en mineralen, wat ervoor zorgt dat het allemaal voorspoedig verwerkt wordt in de lichaam. Tijd voor een lijstje:

Natuurlijke suiker:
  • Fruit
  • Honing
  • Palmsuiker (GI 30-35)
  • Kokosbloesemsuiker (GI 35)
  • Agave (GI 30-39)
  • Ahornsiroop (Gi 54)
  • Stevia (GI 0)
Geraffineerde suiker:
  • Basterdsuiker
  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Fructose(-stroop)
  • Geleisuiker
  • Glucose(-stroop)
  • Glucose-fructosestroop
  • Invertsuiker
  • Kandij(-suiker)
  • Kristalsuiker
  • Maltodextrine
  • Melasse(-stroop)
  • Rietsuiker
  • Sacharose
  • Sucrose
  • Suiker
  • Vanillesuiker

Vermijden
Op mijn lijst van de vermijden voedingsmiddelen komen dus alle verpakte etenswaren waar suiker aan toegevoegd is. 

Toegestaan
Alles waar suiker van nature in zit, zoals fruit en groente. Ook suikervervangers voor wanneer ik zelf tussendoortjes ga maken. Want dat zal ik wel moeten, wil ik niet zwichten voor bewerkt, verpakt, geraffineerd voedsel vol ingrediënten die ik niet kan uitspreken. 

Overgang
Er zijn wel een paar producten die eerst gewoon op moeten, zoals het pak vanilleyoghurt die de laatste tijd zo geliefd was bij mijn ontbijt. Wat blijkt: suiker als tweede ingrediënt en vertegenwoordigd met 12,3%. En het halve reepje pure chocolade dat nog in de kast gaat gooi ik natuurlijk ook niet weg. 

Enerzijds vind ik weggooien zonde, dat is verspilling. Maar weggeven is ook zonde, want we leven op een budget en dat eten moet dan toch vervangen worden door nieuw eten - dat ik dan weer direct moet kopen. 

Zodra iets op is, kies ik er de suikervrije variant van. 

En dat pak koekjes in de pantry? Niet naar kijken! Negeren! Niet voor jou! Bewaren voor de visite!

Bronnen:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes