H & L | Suikervrij

Al een tijdje heb ik een onwijze drang om gezonder te eten. Zo schreef ik al dat ik het wilde proberen met Bodieboost, blogde ik over hoe ik daarmee startte en gaf ik een update toen het een dag goed ging. Best een uitzonderlijke dag hoor, het blijft voelen als een dieet en daar staat mijn hoofd niet naar.

Maar nog steeds knaagt er iets aan me dat zegt "ik wil gezonder eten!" En daarbij wil ik geen hele voedselgroep weglaten, zoals koolhydraten ofzo. Want dat lukt me nooit en houdt ik toch niet vol. En waarom zou ik dat doen? Er zijn genoeg gezonde opties in die voedselgroep.

Er is echter iets, je zou het een voedselgroep kunnen noemen, wat ik best zou moeten kunnen missen. Suiker. Inmiddels is er steeds meer te lezen over hoe slecht het is. Maar voor mij is het vooral het gevoel dat ik de laatste tijd heb dat ik er verslaafd aan ben. Als ik een koekje eet, volgen er ongetwijfeld meer.

Dus ik ben in dubio. Zal ik suikervrij gaan eten?

Even wat ervaringen en bronnen die ik zelf tegenkwam:

  • Het begon allemaal weer opnieuw toen ik het artikel van Mascha van Beautygloss las, waarin zei verteld over haar pas ontdekte aandoening PCOS, en dat zij nu suikervrij zal gaan eten. 
  • Eva van Maar Allerminst Saai heeft een blogpost geschreven met tips en trucs om suikervrij te gaan. 
  • Chicks Love Food's Elise heeft ook tips, en sluit af met de mededeling dat hoe minder suiker je eet, hoe minder behoefte je eraan zult hebben. 
  • Tussen de recepten van Wendy (Blij Zonder Suiker) kwam ik voor het eerst palmsuiker tegen. Dit brownie-recept móét ik echt proberen! (En bekijk vooral ook de rest van haar site)
  • Vanuit het Paleo principe, wordt gezegd dat het lichaam gemaakt is om in de eerste plaats energie te gebruiken uit vet. Dus niet uit suiker of koolhydraten. 

Bron, suikervrij, maar ziet het er niet lekker uit?



Al die termen
Al een tijdje spits ik onbewust mijn oren bij woorden als suikervrij, clean eating, gezonde voeding en Paleo.Het komt steeds op mijn pad, en het blijft mijn interesse wekken. 

Ik ben weer begonnen met regelmatig sporten, begon - niet geheel dedicated - aan Bodieboost, zorg dat er altijd fruit in huis is. Maar toch vind ik steeds weer ergens in huis een pak koekjes, een banketstaaf of ander ongezond spul. Dat vanzelf in mijn buik verdwijnt als ik de hele dag thuis ben. 

Paleo
Een tijdje heb ik getwijfeld over Paleo. Mijn vriend plaagt me nu af en toe nog door aan tafel te vragen "is dit Paleo?" Maar Paleo gaat te ver. Geen tarwe, geen zuivel (wat? Ik houd van zuivel!), geen peulvruchten, geen suiker, geen koolhydraten. Dit is voor mij ontzettend onrealistisch. 

Kijk nou, ik ben al aan het twijfelen of ik suikervrij moet gaan proberen! Want als ik nu al weet dat het me niet lukt, bespaar ik mezelf liever de ondergang. Maar suikervrij is dus wel al een stapje richting Paleo! Voor wat het waard is, haha. 

Twijfel
Wat bij mij twijfel zaait, is dat er zó veel producten zijn waar suiker in zit. En kan ik echt leven zonder chocopasta? Terwijl het wel in ons keukenkastje staat? En vruchtensapjes uit pak, terwijl we het wel in huis hebben? (je kunt je visite niet alleen maar water geven)

En dan nog iets
Iets waar ik eigenlijk niet over twijfel, en waar ik al een beetje mee bezig ben: minder tarwe! Al uit verschillende hoeken heb ik gehoord/gelezen dat tarwe helemaal niet zo gezond is, en dat gluten ook niet zo best zijn. Blijkbaar, is tarwe zo doorontwikkeld om het snel, makkelijk en goedkoop te kunnen verbouwen, dat alles wat ook maar gezond wás aan het plantje, er uit is gehaald. Het scoort ook erg hoog op de glycemische index, die aangeeft wat het effect op je bloedsuikerspiegel is. (bron

Voor de verhuizing ontbeet ik ál-tijd met havermout. En ik bak er nog steeds pannenkoeken mee (door het zelf te malen met de staafmixer maak ik er meel van) En ik eet al een hele tijd bij voorkeur speltbrood. Soms is het op, of eet ik een krentenbol o.i.d. Ook eet ik op maandag vaak een salade als lunch, met cherrytomaatjes, een gekookt ei en iets van kaas bijvoorbeeld, in plaats van brood. 

Echt spelt?
Het jammere aan speltproducten is wel, dat je niet zeker weet of het wel 100% speltmeel is, én of er geen speltsoort gebruikt is die gekruist is met tarwe. Minder goed dus, maar wel verkocht als spelt. En dan zijn er nog talloze andere producten met tarwe: pasta en wraps bijvoorbeeld. Daarvoor zijn ook vervangers met spelt te vinden, maar dan weer niet bij de Lidl, waar ik mijn boodschappen doe. Alhoewel, zag ik er laatst geen speltpasta liggen? Anyhow, dat is natuurlijk ook weer aan de prijs! 

Shoppen
Deze week ga ik met mijn buurmeisje de turkse winkel/toko verkennen. En wel een straat vol. In mijn vorige woonplaats heb ik wel eens eentje bezocht, maar meer dan bakpoeder en baksoda heb ik er nooit gekocht. Nu staan deze dingen op mijn boodschappenlijstje/te bekijken-lijstje:
  • Agave, palmsuiker, stevia
  • Kokosolie
  • Amandelmeel, speltmeel
  • Noten en zaden
Ik hoop vooral dat alles er lekker betaalbaar is. Zodat ik zelf gezondere tussendoortjes/koekjes kan gaan bakken. Zoals dit:
Bron

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes