H&L | Havermout

Het is alweer een tijd geleden dat ik schreef over Quinoa. Daarom nu maar weer eens een artikel daarover. Dit keer mijn favoriete ontbijt, havermout.

Havermout is één van de bekende superfoods. Het zit vol vezels en eiwitten, en bevat juist maar heel weinig suikers. Weinig suiker is natuurlijk altijd goed, eiwitten zorgen voor spieropbouw tijdens het sporten en vezels zorgen ervoor dat je een paar uur vol zit. Of in ieder geval vol zou moeten zitten. Ik heb een uurtje of twee later altijd weer wat trek, maar dat is met een banaantje wel opgelost. Ook zorgt het lage gehalte aan suikers ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder piekt dan bij vele andere voedingsmiddelen, wat ervoor zorgt dat je niet na een tijdje ook weer dipt en dan naar snoep gaat grijpen.

Als laatst zit het vol vitamine B1, fosfor en magnesium, en bevat het weinig zout. Wat het een gezond alternatief voor brood maakt.

Het internet staat plotseling vol met havermout. Het lijkt haast een trend te zijn om havermoutpap te eten, als je de reacties op misslipgloss leest. Ik at het daarentegen al voor het trending werd omdat het zo lekker goedkoop is! En daarvoor at ik yoghurt met Cruesli, wat vol suikers zit en waarvoor ik uiteindelijk dus een alternatief zocht.

Mijn favoriete ontbijt maak ik met 5 lepels havermout en 200 of 250 ml magere melk (denk ik, volgens mij doe ik 4 à 5 dagen met een literpak melk). Ik doe het lekker makkelijk in de magnetron, niet moeilijk doen met een pannetje dat je ook weer af moet wassen. Nadat het in de magnetron geweest is doe ik er wat rozijntjes bij, geeft een zoete toets. Daarbij bevatten rozijnen ook weer vezels.

Je zou er suiker/kaneel/appel/bessen of weet ik veel wat voor gekke dingen bij kunnen doen. Maar hoe meer zoete zooi hoe ongezonder. En hoe meer toevoegingen, hoe meer calorieën.

Soms heb ik zin in pannenkoeken, wie niet. Als ik dan een béétje in een gezonde bui ben, vervang ik een groot gedeelte van de bloem door gemalen havermout. Ik doe de havermoutvlokken in mijn hakmolentje of ik maal ze met de staafmixer. Zo krijgt het de consistentie van bloem en zal het eigenlijk hetzelfde smaken als gewone pannenkoeken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes