Budget | Bruine vingers

In het begin ging het hartstikke goed met mijn plantjes. Binnen een paar dagen kwam er al vanalles op en al snel verschenen er blaadjes. Na een tijdje besloot ik ze om te potten, om ze meer ruimte te geven om te groeien. En daarom kocht ik de plantenbak die op de foto's staat. 

Qua grond was het wel goed om ze om te potten. De aarde waar ze in stonden was hartstikke nat, hoewel er wel gaatjes onderin de bakjes zaten. Maar sinds ik ze omgeplant heb, lijkt het steeds slechter met ze te gaan. 

Toen ik ze net in de grote bak geplant had, zag je overal kleine groene steeltjes en blaadjes. Nu zie je vooral aarde. En de plantjes die nog te zien zijn, hangen er maar slap bij. Ik ga het over een andere boeg gooien, ik ga ze meer water geven. Ik ging er eerst vanuit dat de licht gekleurde aarde droog is, en de rest dus vochtig. Maar doordat ik de plantjes zie verschrompelen, denk ik toch dat er niet genoeg vocht in zit. 

Mijn bak heeft een soort schotel aan de onderkant, die zit eraan vast. Via een opening kan ik zo checken of er onderin water ligt. Dit is eigenlijk altijd droog als ik voel, en dan geef ik wat water. Vanaf nu ga ik ervoor proberen te zorgen dat er altijd wat water in staat. Dit is op zich los van de aarde, dus ik verzuip ze niet, maar als de grond te droog raakt, kan de aarde toch water oppakken hieruit. 

Maar ik ben bang dat ik toch eerder bruine vingers heb, dan groene. En dat vind ik zó jammer! Ik wil later een moestuin aanleggen, lekker eigen groente en fruit eten en mijn kindjes later laten meehelpen en laten wroeten in de aarde zodat ze leren over de natuur en lekker in de frisse lucht buiten kunnen zijn. En nu wil ik fijn muntthee drinken van eigen verbouwde munt, mijn zelf gegroeide kruiden gebruiken in gerechten en van de rucola een verse salade maken. 

Vooralsnog gaat dat helaas niet gebeuren. 

Hoewel, de muntthee zie ik misschien nog wel gebeuren. Dat is de enige die goed gaat. Die is wel twee weken ouder. Waarschijnlijk heb ik hem ook beter verzorgt. Die heb ik allemaal gezaaid in het groene bakje, dat zat bij het setje dat ik kocht. Na een paar weken heb ik een paar plantjes in het bruine bakje overgeplant. Omdat ik wist dat er nog heel veel zaadjes in dat bakje zaten die niet uitgekomen waren, besloot ik hem lekker te laten staan en maar af te wachten of er nog iets zou gebeuren. En ja, je ziet het resultaat. 


Ik begin me langzaam af te vragen hoe lang het eigenlijk duurt van zaadje tot kruidenplant waar je iets vanaf kunt halen. Ik had verwacht dat dat ondertussen wel het geval had moeten zijn. Dat duurt toch geen jaar ofzo? Nouja, blijkbaar wel. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes