Budget | Seizoensgroente

Een tip die niet alleen budget is maar ook ontzettend lekker, is om groente en fruit van het seizoen te kopen. Die aardbeien smaken in januari toch niet lekker. Een ander voordeel is dat voedsel zo redelijk afwisselend is. Sla echt een zomer-ding en stamppot echt een winter-ding. Dus we eten automatisch al een beetje naar de seizoenen, maar wat extra aandacht is nooit verkeerd. 

Dus even op een rijtje, groenten en fruit die je in april echt moet proberen:
Aardappelen, andijvie, bleekselderij, bosui, chinese kool, courgette, ijsbergsla, knolselderij, komkommer, koolrabi, kropsla, lamsoren, paprika, prei, raapjes, raapstelen, radijs, rettich, rode biet, rode kool, spinazie, spitskool, spruiten, ui, veldsla, venkel, witlof, witte kool, bospeen, waspeen, winterpeen, zeekraal, zoete aardappel.

Appel, banaan, grapefruit, limoen, mandarijn, meloen, peer, rabarber, sinaasappel. 


Er zijn wel een paar dingen die me opvallen. 
  • Paprika kun je altijd kopen, what up?
  • Winterpeen is toch voor de winter? Oké, er hangt nog niet echt lente in de lucht, maar om nou met winterpeen te komen. 
  • Mandarijn vind ik ook zo'n typisch winterproduct, we eten het niet voor niets met sinterklaas. 
  • En alle kolen vind ik ook winters. 
En natuurlijk zijn er ook groente waarvan ik ga fronsen, nog nooit van gehoord of nog nooit gegeten. Koolrabi, spitskool, zeekraal, rettich, raapstelen, lamsoren, venkel, witte kool en waspeen zijn daar voorbeelden van. Tenzij ik ze misschien onbewust eens in een restaurant gegeten heb. Ik heb rettich wel eens zien liggen in de supermarkt (zo'n uit de kluiten gewassen witte wortel) maar ik heb geen idee hoe het smaakt of hoe je met moet klaarmaken. 

Maar gelukkig is er genoeg keuze om lekker te eten. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes