H&L | Quinoa

Altijd maar dat aardappeltje is niet lekker. Elke dag pasta is niet gezond. En van rijst kan alleen nasi gemaakt worden. Maar er zijn nog een paar opties; risotto, couscous en quinoa. Over die laatste wil ik het hebben. 

Wat is quinoa? 
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is quinoa geen graan, het is een zaad. We gebruiken het echter wel als graan. Het hoort daarom in de voedselgroep waartoe ook brood, aardappelen, rijst, pasta en dergelijke behoren. 

Quinoa is ontzettend gezond. Het bevat onder anderen eiwitten, vitamine B2 en E, ijzer, koper en magnesium. Quinoa past goed binnen een glutenvrij dieet. 



Hoe smaakt quinoa?
Het heeft een beetje een noot-achtige smaak. De smaak is niet erg sterk maar vrij neutraal. Met een lekkere saus of dressing kan ik me niet voorstellen dat iemand het niet lekker vindt. 
De textuur is wel vreemd. Omdat het zulke kleine zaden zijn moet er goed en lang gekauwd worden. 

Hoe maak je quinoa klaar?
Belangrijk is het dat quinoa eerst gespoeld moet worden met water. Anders zou het vies smaken. Er wordt aangeraden om het in een zeef te wassen, maar bij mij spoelen de zaadjes dan weg. Ik gebruik daarom een schone theedoek in een zeef. 

Dan de quinoa in een pannetje met wat water. Het water langzaam aan de kook brengen. Goed blijven roeren tot het water opgenomen is. 

Waarmee eet je dit? 
Van de salade Caprese maakte ik zelf een pasta Caprese, waarvan ik weet een quinoa-salade caprese maakte. 

1 bol mozzarella 
een paar tomaten
pesto 
quinoa 

Maak de quinoa zoals gezegd. Snijd de mozzarella en tomaten in kleine blokjes. Als de quinoa klaar is, de mozzarella en tomaat er doorheen. Naar smaak pesto erdoor roeren. 

Smakelijk! 

Bron: Voedingscentrum 

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Creabea | Breiring probeersel

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Stijl | Enkellaarsjes