Budget | Hoe het begon

Als ouderejaars studente woon ik al 4 jaar op kamers met het bijbehorende studentenbudget. Daardoor heb ik veel geleerd over budgetteren. Want elk dubbeltje kun je maar één keer uitgeven, en dus moet je goed bedenken waar je wilt dat je geld naartoe gaat.

De eerste maanden dat ik op mezelf woonde was het natuurlijk groot feest. Ik kocht alleen maar broodjes, afbakbrood (boterhammen? Die hoefde ik even niet) en ander luxe eten. De buffer die ik op mijn betaalrekening had opgebouwd was er naar een paar maanden wel doorheen, want bijhouden hoeveel ik uitgaf deed ik niet. En toen was het schrikken.

Vanaf dat moment, moet ik het elke maand doen met wat ik van IB-Groep krijg. Niet meer, niet minder. En inmiddels ben ik daar erg goed in geworden.
Tip 1:

Maak een Excel-bestandje en zet in één kolom al je inkomsten en in een andere kolom al je vaste lasten (huur, telefoonrekening..). Maak de aftreksom om te zien hoeveel geld je per maand overhoudt. Van dat bedrag moet je dus boodschappen doen, kleding kopen, uitgaan enzovoorts. Probeer op basis van dat bedrag alvast die verschillende losse aankopen te budgetteren, beginnend met een vast bedrag voor boodschappen.

Om je boodschappen budget vast te stellen, kun je eens kijken naar hoeveel je op dit moment ongeveer uitgeeft. Hoewel dat bedrag vaak veel hoger uitvalt dan nodig. Je kunt je budget dus daaraan aanpassen, dan merk je vanzelf of dit budget veel te hoog of te laag is.

Je kunt ook een vrij laag bedrag pakken, en kijken of je daarmee uitkomt. Zo niet, dan stel je het na een paar weken bij, want het moet wel realistisch blijven.

Ik heb mezelf op een boodschappenbudget van €20,- per week gesteld. Dit is exclusief uitgaan en buiten de deur dineren, maar inclusief het broodje op het station. Voor mij werkt het. Ik kom elke week daarvan rond. En dat betekent dus dat ik maar €80 per maand kwijt ben aan boodschappen en dus nog genoeg geld overhoud om te shoppen. Of te sparen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home | Reifkoeken, heerlijk huisgemaakt

Creabea | Breiring probeersel

Stijl | Enkellaarsjes